Publications

מבזק קניין רוחני | נובמבר 2016

November 2016

קוד פתוח

בתמצית, תוכנת קוד פתוח היא תוכנה שקוד המקור שלה פתוח ונגיש לכלל קהילת המפתחים והוא חופשי לשימוש, לעריכת שינויים ולהפצה, ללא תשלום דמי רישיון, והכל תחת מגבלות שונות בהתאם לסוג הרישיון הרלוונטי, כפי שנקבע על ידי יוצרי התוכנה.

שימוש בתוכנות קוד פתוח מהווה חלק בלתי נפרד מפעילותן של חברות סטארט-אפ והיי-טק רבות, בין אם ככלי פיתוח, כרכיבים הכלולים בשרתי החברה (בענן) או במוצרים אשר מופצים ללקוחות החברה. ישנם יתרונות רבים לשימוש ברכיבי קוד פתוח (בין היתר, השימוש חינמי וזמין), אולם השימוש ברכיבים אלו אינו חופשי ממגבלות. כך למשל, חלק מרישיונות הקוד הפתוח קובעים כי תוכנה אשר פותחה על בסיס הקוד הפתוח, תהא כפופה לאותם תנאי רישיון תחתיו הופצה תוכנת הקוד הפתוח המקורית. למשל, אם התוכנה המקורית הופצה תחת רישיון המחייב הפצה חינמית של קוד המקור, כך גם כל תוכנה שפותחה על בסיסה חייבת להיות מופצת בחינם באותו האופן. לפיכך, כאשר חברה מפתחת מוצר מסחרי על בסיס קוד פתוח, היא לוקחת סיכון שמא תהיה מחויבת להפיץ בחינם את קוד המקור של המוצר הקנייני שלה.

לאחרונה התעוררה מחלוקת בין החברות וורדפרס (WordPress) ווויקס (Wix) בנוגע לשימוש בקוד פתוח. וויקס פיתחה אפליקציה ולשם כך השתמשה, בין היתר, בקוד הפתוח של וורדפרס אשר ניתן תחת רישיון General Public License (GPL). הרישיון קובע, בין היתר, כי יש “לשחרר” לקהילת המפתחים כל שינוי ושיפור שנעשו בקוד הפתוח הניתן תחת רישיון GPL וכן כל תוכנה המהווה יצירה נגזרת של קוד זה או מבוססת עליו. הטענה שהעלתה וורדפרס היתה שהאפליקציה שפיתחה וויקס מבוססת על הקוד הפתוח של וורדפרס, ומכיוון שהאפליקציה כפופה לתנאי רישיון GPL על וויקס “לשחרר” את קוד המקור של האפליקציה כולה לקהילת המפתחים (אחרת מדובר בהפרה של רישיון הGPL). לגישת וויקס, האפליקציה בכללותה אינה מבוססת על הקוד הפתוח של וורדפרס וכי עליה לשחרר לקהילת המפתחים אך ורק את השינויים שביצעה בקוד, ואכן כך עשתה. השאלה האם האפליקציה של וויקס אכן מבוססת על קוד ה-GPL טרם הוכרעה בערכאה שיפוטית. יצוין כי השאלה מהי “יצירה נגזרת” או תוכנה “המבוססת” על קוד פתוח היא שאלה הנתונה למחלוקת משפטית וטרם ניתנה לגביה תשובה חד משמעית.

עם ריבוי השימוש ברכיבי קוד פתוח אנו צופים מחלוקות דומות בדבר השימוש בקוד פתוח, ומשכך אנו ממליצים ללקוחותינו לבחון את האופן שבו המתכנתים שלהם משתמשים ברכיבים אלה על מנת למנוע סיכונים לקוד הקנייני שלהם, לקבוע מדיניות ארגונית לגבי השימוש ברכיבים אלה ולוודא שכל המפתחים בחברה מכירים ומבינים את מגבלות השימוש הקבועות ברישיונות הקוד הפתוח. כמו כן, מומלץ לדאוג לניהול מסודר של רשימת תוכנות הקוד הפתוח שהחברה עושה בהם שימוש על מנת לעקוב באופן שוטף על שימוש זה.

*   *   *

לפרטים נוספים בעניין זה הנכם מוזמנים לפנות לעו”ד אלה טבת, שותפה, ראש מחלקת קניין רוחני, בטלפון 03-6074580 או בדוא”ל (ellat@gkh-law.com).


משרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות’ (GKH), הנו אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בישראל, המונה למעלה מ-150 עורכי דין. למשרד התמחות ופעילות ענפה בתחומי המשפט המסחרי, ובין היתר בתחום מיזוגים ורכישות, שוק ההון, הייטק וטכנולוגיה, בנקאות, מימון, ליטיגציה, הגבלים עסקיים ודיני תחרות, אנרגיה ותשתיות, איכות הסביבה, קניין רוחני, דיני עבודה ומיסים.

המידע בחוזר זה מיועד ללקוחות משרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות’ וידידיו. כל המידע הנכלל בחוזר זה הינו בבחינת מידע כללי ותמציתי בלבד, ואינו מהווה חוות דעת או ייעוץ משפטי. על המשתמש לקבל עצה מקצועית נפרדת לכל פעולה משפטית או אחרת בקשר לנושאים שנדונו בחוזר.