Publications

Employment During War (Hebrew)

July 2014

Published in Hebrew:

יחסי עבודה במצב הביטחוני הנוכחי

ברצוננו להביא בפניכם מספר סוגיות העולות ביחסי העבודה בעקבות המצב הביטחוני הנוכחי:

המצב הביטחוני הנוכחי, בדומה למבצעים צבאיים קודמים, מציבים בפני המעסיקים והעובדים סוגיות שונות, ביחס לתשלום לעובדים בגין תקופה זו.

יובהר, כחלק מהתפיסה של מדינת ישראל, לפיה המצב הביטחוני שמקשה על אזרחים להגיע לעבודתם הינו מצב אשר נמשך מאז יום הקמתה, הרי שהפעילות הכלכלית נמשכת ככל הניתן. עם זאת, עובדים רבים בוחרים שלא להתייצב לעבודתם.

תחילה יודגש כי האמור להלן אינו חל על מי שעובד במפעלים חיוניים, שהינם בין היתר עובדי רשויות מקומיות, רשויות מקומיות, משרדי ממשלה, שירותי חירום, בתי חולים, בתי זיקוק, תחנות כוח, מתקני התפלה, תעשייה ביטחונית, מפעלים בענף המזון, חנויות מכולת שכונתיות, בתי מרקחת, נמלים, תחבורה ציבורית ועוד. ככל שעובדים אלו נעדרים מעבודתם, הרי שהדבר אף מהווה עבירה פלילית.

תשלום לעובדים הנעדרים מעבודתם:

פרט לעובדים אלו, למעט אם ניתנה הוראה מפורשת ע”י פיקוד העורף שלא להתייצב לעבודה, ונכון לכתיבת שורות אלו טרם ניתנה הוראה כאמור, אזי אין מגבלה על המשך עבודה סדיר. במצב דברים זה, היעדרות של עובד מעבודתו תהיה על חשבונו בלבד, ותופחת מימי עבודתו / מכסת ימי החופשה.

נבהיר כי באירועים ביטחוניים קודמים, כדוגמת מלחמת לבנון השנייה, מבצע עופרת יצוקה מבצע עמוד ענן ועוד, נקבע בדיעבד פיצוי לעובדים, בתנאים.

כך למשל, נקבע כי לגבי עובד שנעדר מעבודתו, לצורך השגחה על ילדו בשל סגירת מוסד הלימודים של הילד, בחודש מרץ 2012, ישופה המעסיק עד סך של 280 ₪ לכל יום עבודה ששילם לעובדו בעד היעדרותו של העובד.

כך עוד, לאחר מבצע עמוד ענן נחתם הסכם קיבוצי שהורחב בצו הרחבה על כלל העובדים ב”אזור” כהגדרתו בהוראת שעה בתקנות מס רכוש, לפיו יהיו זכאים העובדים בהתאם לתנאי הצו לתשלום חרף העובדה שנעדרו מעבודתם, בעוד המעסיק יהיה זכאי לשיפוי מאת מס רכוש.

נכון למועד כתיבת שורות אלו טרם ניתנו הוראות ביחס לסבב ההסלמה הנוכחי, ומייד לכשיינתנו נעדכן אתכם.

איסור פיטורי עובדים במילואים:

אנו מזכירים כי חל איסור לפטר עובדים שגויסו למילואים, במיוחד ככל שמדובר בעובד שגויס בגיוס חירום (“צו 8”).

איסור זה תקף גם 30 ימים לאחר המילואים.

איסור פיטורי עובדים בהתאם להוראות פיקוד העורף:

חוק הגנה על עובדים בשעת חירום, התשס”ו – 2006 מתייחס לשני מצבים:

א.         אם נאסר על ידי פיקוד העורף להגיע לעבודה – חל איסור לפטר את העובד. עניין זה תקף ככל שמקום העבודה אינו ממוגן, ופיקוד העורף אסר על הגעה למקומות שאינם ממוגנים. אנו מניחים שאיסור זה יחול על כל מקום עבודה לא ממוגן ומסוכן.

ב.         בנוסף, ככל שנקבע על ידי פיקוד העורף על סגירת המוסד החינוכי שבו לומד ילדו של העובד שטרם מלאו לו 14 או שהוא בעל צרכים מיוחדים, אזי חל איסור לפטר את העובד, ובתנאי שבן זוגו (ככל שישנו) עובד שכיר ו/או עצמאי וכן התייצב לעבודתו, ובתנאי ובמקום העבודה של העובד לא קיים סידור נאות להשגחה על הילדים.

הפרת איסורי הפיטורים לעיל הינם עבירות פליליות הנושאות קנסות, הן על המעסיק והן על נושאי משרה בחברה.

אנו מקווים שהשקט ישוב אלינו במהרה, ונשוב לעסוק בנושאים שוטפים.